You are currently viewing Puncția aspirație

Puncția aspirație

Puncția aspirație reprezintă o procedură medicală importantă utilizată pentru a colecta mostre de țesut sau lichid din corpul pacientului în scop terapeutic sau pentru ca medicul să poată stabili un diagnostic. Această procedură este utilizată în diferite ramuri ale medicinei, inclusiv în oncologie, gastroenterologie, pneumologie, urologie și ginecologie.

Când este utilizată puncția aspirație?

Puncția aspirație poate fi utilizată pentru diagnosticarea unor afecțiuni, precum tumori sau infecții, sau pentru a elibera presiunea în exces dintr-un lichid acumulat într-o anumită zonă a corpului. Printre afecțiunile care pot fi diagnosticate prin puncția aspirație se numără cancerul, chisturile ovariene, nodulii tiroidieni, boala celiacă, pancreatita sau infecțiile pulmonare.

Biopsia cu ac

Studiile medicale au demonstrat că punctia aspirație este o metodă sigură și precisă pentru diagnosticarea unor afecțiuni. De exemplu, un studiu publicat în Journal of Clinical Pathology a arătat că puncția aspirație cu ac fin poate fi utilizată cu succes pentru diagnosticarea nodulilor tiroidieni, cu o rată de succes de peste 90%. De asemenea, un studiu publicat în The Lancet Oncology susține faptul că puncția aspirație poate fi utilizată cu succes pentru diagnosticarea cancerului la sân.

La ce să te aștepți înainte de puncția aspirație?

Înainte de procedură, medicul va discuta cu pacientul despre istoricul medical și va efectua un examen fizic. Pacientul trebuie să informeze medicul despre eventualele alergii sau boli cronice, precum și despre medicamentele pe care și le administrează. Înainte cu câteva ore de puncția aspirație, pacientul nu trebuie să consume mâncare solidă sau bea lichide, în funcție de indicațiile medicului.

La ce să te aștepți în timpul aspirației cu ac fin?

Procedura se efectuează cu anestezie locală, iar medicul va folosi un ac fin pentru a colecta mostrele de țesut sau lichid. În timpul procedurii, pacientul poate simți o ușoară senzație de presiune sau disconfort, însă aceasta nu trebuie să fie dureroasă. În cazuri rare, pacientul poate simți o durere ușoară sau o senzație de furnicături în zona în care se efectuează puncția aspirație.

La ce să te aștepți după puncția aspirație?

După procedură, pacientul poate simți o ușoară durere sau disconfort în zona în care aceasta s-a efectuat. De asemenea, poate apărea o mică umflătură sau echimoză în jurul zonei respective. În cazuri rare, poate apărea o sângerare sau o infecție în zona în care s-a efectuat procedura.

Complicații ale puncției aspirații

Complicațiile sunt rare, însă pot include sângerare, infecție, leziunea unui organ sau o reacție alergică la anestezicul local. Infecțiile sunt rar întâlnite deoarece echipamentul și ustensilele folosite sunt sterile, dar poate să apară o ușoară sângerare la locul procedurii.