You are currently viewing Imagistica și afecțiunile pelvine

Imagistica și afecțiunile pelvine

Imagistica medicală a devenit o unealtă esențială în diagnosticul și tratarea afecțiunilor pelvine la femei și bărbați. Datorită evoluției tehnologiei medicale, medicii pot vizualiza cu precizie structurile și organele din regiunea pelviană, identificând astfel cauzele problemelor de sănătate.

Imagistica și afecțiunile pelvine la femei

Imagistica medicală a revoluționat diagnosticarea și tratamentul afecțiunilor pelvine în cazul femeilor, oferind medicilor posibilitatea de a vizualiza cu precizie organele din regiunea pelvină și de a identifica problemele de sănătate.

Endometrioza

Două modalități imagistice sunt utilizate cel mai adesea pentru a identifica și caracteriza leziunile în endometrioză – ultrasonografia transvaginală și imagistica prin rezonanță magnetică (RMN).

Studiile au demonstrat că RMN și ultrasonografia transvaginală arată rezultate similare în identificarea endometriozei. Se sugerează că aceste metode pot avea roluri complementare în identificarea acesteia în funcție de locul afectat.

De asemenea, imagistica RMN pelviană la 3,0 T oferă cele mai bune rezultate pentru diagnosticul și stadializarea preoperatorie a endometriozei profunde. MRN la 3.0 T permite explorarea completă a pelvisului cu rezoluție spațială foarte mare, permițând în special detectarea structurilor subțiri, cum ar fi ligamentul uterosacral, colonul și pereții vezicii urinare.

Fibroamele uterine

Acestea sunt creșteri benigne ale țesutului muscular uterin, care pot provoca dureri și sângerări abundente. Imagistica medicală poate fi utilizată pentru a determina dimensiunea și locația fibroamelor, precum și pentru a evalua impactul acestora asupra altor organe pelvine.

Scanarea CT nu este investigația cea mai potrivită pentru caracterizarea maselor pelvine. Fibroamele uterine sunt adesea observate întâmplător la tomografiile efectuate din alte motive. Constatarea tipică este un uter voluminos, neregulat sau o masă în continuitate cu uterul.

RMN-ul este metoda preferată pentru caracterizarea cu precizie a maselor pelvine. S-a dovedit a fi mai sensibil în identificarea fibromului uterin și poate demonstra cu ușurință anatomia zonală uterină. Fibroamele submucoase, intramurale și subseroase sunt de obicei ușor de diferențiat prin RMN și pot fi descoperite fibroame de până la 5 mm în diametru. Fibroamele în locații relativ neobișnuite, cum ar fi în colul uterin, pot fi, de asemenea, identificate.

Chisturi ovariene

Chisturile ovariene reprezintă niște saci, de obicei, umpluți cu lichid care se formează pe sau în ovare, iar în funcție de dimensiunea și de tipul lor, pot fi asociate cu dureri pelvine, sângerări anormale sau infertilitate. Imagistica medicală poate fi folosită pentru a evalua dimensiunea, locația și tipul chisturilor ovariene, astfel încât medicul să poată determina cel mai bun plan de tratament.

Imagistica prin rezonanță magnetică poate fi folosită ca instrument de rezolvare a problemelor atunci când rezultatele ecografiei și CT sunt echivoce sau suboptime, acesta fiind unic prin capacitatea sa de a explora conținutul intracelular.

RMN-ul este capabil să identifice diferite tipuri de țesut conținut de leziuni chistice ovariene, inclusiv chisturi, fluide sau hemoragie, porțiuni solide, grăsime și fibroză și să distingă afecțiunile ovariene benigne de cele maligne.

Cancerul ovarian

Cancerul ovarian este o afecțiune malignă gravă care se dezvoltă la nivelul ovarelor și poate fi dificil de detectat în stadiile incipiente.

CT este tehnica folosită în evaluarea pretratament a cancerului ovarian pentru a defini, în principal,  extinderea bolii.

PET joacă un rol important în planificarea și urmărirea tratamentului. Pentru a prezice stadiul corect, studiile au demonstrat că adăugarea PET la CT cu substanță de contrast îmbunătățește acuratețea.

În plus, studiile arată că PET combinat cu CT, reprezintă cea mai precisă tehnică de evaluare a suspectării de cancer ovarian recurent. Un studiu care compară tehnicile de detectare a recidivelor a determinat că PET (sensibilitate, 91%; specificitate, 88%) a avut rezultate mai bune decât CT (sensibilitate, 79%; specificitate, 84%) sau RMN (sensibilitate, 75%; specificitate, 78%).

Imagistica și afecțiunile pelvine la bărbați

Imagistica medicală poate fi, de asemenea, o unealtă importantă în diagnosticarea și tratarea afecțiunilor pelvine și la bărbați.

Hipertrofia benignă de prostată

o afecțiune în care prostata se mărește datorită creșterii celulelor benigne, provocând probleme urinare și disfuncție erectilă. Imagistica medicală poate fi utilizată pentru a evalua dimensiunea și forma prostatei și pentru a ghida procedurile chirurgicale sau tratamentul cu laser.

Ecografia transrectală poate să fie folosită în următoarele cazuri:

·         Dacă există suspiciune de cancer de prostată, acest test poate fi recomandat. Medicul folosește o sondă cu ultrasunete pentru a obține imagini ale prostatei și ghidează un ac de biopsie în prostată pentru a îndepărta mici bucăți de țesut pentru examinare la microscop.

·         Este posibil ca medicul să dorească pur și simplu să știe dimensiunea exactă a prostatei pentru a planifica o intervenție chirurgicală la prostată. În acest caz, se va obține doar o imagine cu ultrasunete, nu se vor folosi ace.

Ecografia transabdominală: Acest examen poate fi efectuat pentru a măsura dimensiunea prostatei și cantitatea de urină rămasă în vezică după urinare.

Imagistica prin rezonanță magnetică a prostatei: RMN oferă vederi ale întregii prostate cu un contrast excelent al țesuturilor moi.

Cancerul de prostată

Cancerul de prostată este o afecțiune medicală caracterizată prin dezvoltarea anormală a celulelor în glanda prostatică, o glandă masculină situată sub vezica urinară.

În cazul cancerului de prostată, imagistica medicală, cum ar fi rezonanța magnetică sau ecografia, poate fi utilizată pentru a identifica zonele suspecte în prostată și pentru a ghida biopsia sau tratamentul cu radioterapie.

În timpul unei ecografii transrectale, o sondă mică, de dimensiunea și forma unui trabuc, este introdusă în rect. Sonda folosește unde sonore pentru a crea o imagine a glandei prostatei.

În unele situații, medicul îi poate recomanda pacientului o scanare RMN a prostatei pentru a crea o imagine mai detaliată. Imaginile RMN pot ajuta medicul să planifice o procedură de îndepărtare a probelor de țesut de prostată.

De asemenea, imagistica medicală bazată pe raze X sau protoni este folosită în tratamentele de radioterapie ale cancerului de prostată.

Hernia inghinală

Hernia inghinală apare atunci când o porțiune a intestinului pătrunde în canalul inghinal, în urma unei rupturi musculare la acest nivel.

În acest caz, ultrasonografia a devenit cel mai convenabil instrument de imagistică pentru diagnosticarea herniei inghinale datorită avantajelor sale, cum ar fi portabilitatea și absența radiațiilor.

Mai multe studii au comparat rolul ultrasunetelor, imagisticii prin rezonanță magnetică (RMN) și/sau tomografiei computerizate (CT) în diagnosticul herniilor inghinale. Într-o revizuire sistematică recentă (2020), menită să determine care modalitate de diagnostic este cea mai precisă în diagnosticarea herniei inghinale. Ca urmare a efectuării studiilor s-a ajuns la concluzia că ultrasunetele au cea mai mare sensibilitate și specificitate în comparație cu CT și/sau RMN.