You are currently viewing Biopsia pulmonară percutanată

Biopsia pulmonară percutanată

Biopsia pulmonară percutanată este o metodă minim invazivă de diagnosticare a unui cancer pulmonar sau a unei boli pulmonare benigne. Procedura constă în prelevarea de țesut sub ghidaj imagistic, fiind o metodă eficientă, precisă și sigură pentru diagnosticarea leziunilor pulmonare.

Ce este biopsia pulmonara percutanată

Biopsia pulmonară percutanată este o investigație esențială pentru a stabili prezența unei boli pulmonare benigne sau maligne. Procedura se efectuează sub ghidaj imagistic, și presupune prelevarea unei mostre de țesut pulmonar cu scopul examinării microscopice. În acest fel pacienții pot avea un diagnostic histopatologic clar.

Biopsia pulmonară percutanată este o metodă de biopsie închisă și se efectuează prin piele. În afara de biopsia ghidată imagistic (închisă) există și biopsia deschisă care se efectuează în sala de operații sub anestezie generală.

Indicații clinice biopsie pulmonară

Indicațiile clinice ale biopsiei toracice ghidate imagistic s-au schimbat semnificativ de la introducerea tehnicii ca urmare a progreselor tehnice în tehnologia acelor, modalități de imagistică, analizei patologice și tehnici de imunohistochimie. Introducerea PET a modificat în continuare aceste indicații, reducând procentul de biopsii inutile.

În general, biopsia pulmonară se recomandată pacienților care în urma investigațiilor imagistice au fost diagnosticați cu un nodul pulmonar, o infecție cronică sau alte afecțiuni pulmonare.

Motivele pentru care poate fi efectuată o biopsie pulmonară sunt diverse și pot include evaluare, diagnostic sau investigarea cauzei colectării inexplicabile de lichid în plămân, de exemplu.

Câteva dintre indicațiile pentru biopsia pulmonară ghidată imagistic:

• Nodul sau masă solitară nouă sau în creștere;
  • Noduli multipli la un pacient fără boală neoplazică cunoscută sau în remisie prelungită;
  • Diagnosticul maselor hilare în urma bronhoscopiei negative;
  • Masă mediastinală nediagnosticată;
  • Biopsia sau re-biopsia malignității pentru terapie țintită;

În cazul biopsiei pleurale care se efectuează atunci cand cauza excesului de lichid în spațiul pleural nu poate fi determinată prin toracenteză, indicatiile clinice sunt:

• tuberculoză;
  • celule canceroase;
  • prezența unei boli virale, fungice sau parazitare;

Cum se realizează biopsia pulmonară percutanată

Procedura durează între 30 și 60 de minute și se efectuează sub anestezie locală. Acul este ghidat prin piele în plămân până la locul tumorii suspectate folosind ultrasunete sau tomografie computerizată.

Potrivit unei echipe de specialiști din UK, ecografia este utilă numai acolo unde masa de țesut este în contact cu peretele toracic, deoarece fasciculul de ultrasunete nu trece prin aer și, prin urmare, prin plămânul aerat.

Înainte de biopsie

Medicul radiolog va marca zona exactă unde va introduce acul, cu un marker. Un asistent medical va ajuta pacientul să se așeze în poziția corectă. Locul biopsiei va fi curățat, și se va administra un anestezic local.

Poziționarea pacientului

Poziția pacientului este aleasă în funcție de mărimea și localizarea leziunii dar și de tolerabilitatea pacientului la durere.

Poziția decubit ventral este preferată deoarece spațiile intercostale posterioare sunt mai largi decât spațiile intercostale anterioare. Mai mult, poziționarea în decubit ventral împiedică pacientul să vizualizeze acul în timpul procedurii, ceea ce poate scădea anxietatea.

De asemenea, pacientul poate ridica mâinile deasupra capului pentru a obține un acces mai ușor.

În timpul procedurii

După așezarea pacientului pe masă se va alege calea de acces. Factorii importanți în alegerea căii de acces includ evitarea puncției vaselor intercostale și a nervilor, precum și minimizarea transgresiunii pleurale.

Medicul va face o incizie mică în piele prin care va introduce acul de biopsie unde se află nodulul, și va recolta o mostră de țesut, sub ghidaj imagistic. În momentul în care se prevelează proba de țesut, pacientului i se va cere să-și țină respirația. Pot fi necesare prelevarea mai multor mostre de țesut pentru o analiză completă.

După procedură

După prelevarea probei, medicul va scoate acul și va aplica presiune la locul inserției pentru a controla sângerarea. Odată oprită sângerarea, se poate aplica un pansament.

Tipuri de ace

Alegerea acului pentru procedura se face în funcție de dimensiunea leziunii, traiectoria intenționată a acului și preferința medicului. Țesutul poate fi prelevat prin mai multe metode și anume:

• prin aspirație cu ac fin atașat la o seringă;
  • biopsia cu ac gros;

Complicații biopsia pulmonară percutanată

Printre complicațiile cele mai frecvente ale biopsiei pulmonare ghidate imagistic se număra pneumotoraxul. Pneumotoraxul poate apărea și după biopsiile leziunilor mediastinale, pleurale și ale peretelui toracic. Incidența acestuia variază în funcție de studii între 20 și 60%.

Alte complicații sunt:

Hemoptizia și hemoragie pulmonară